Virtual reality, eli VR, on tullut markkinoille jäädäkseen. Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty useilla toimialoilla jo useampia vuosia, mutta teknologian kehityksen myötä sen markkina-ala kasvaa ja kehittyy edelleen. VR-teknologiasta povataankin yhtä vuoden 2022 lupaavimmista teknologioista. Mutta mikä tähän on syynä? Tätä asiaa lähdemme käsittelemään tarkemmin seuraavissa kappaleissa.
Virtuaalitodellisuus – lukuisia mahdollisuuksia
Monet tuntevat VR-teknologian välineenä, jota voidaan käyttää pelaamiseen ja vaikka se edelleenkin on yksi kyseisen teknologian suosituimmista markkina-aloista, on tätä innovatiivista teknologiaa alettu hyödyntämään laajalti myös moniin muihin käyttötarkoituksiin.
Myös pelien maailmassa virtuaalitodellisuutta on pyritty kehittämään eteenpäin ja sen toimintaa laajentamaan entistä kattavammaksi. Esimerkiksi iGaming-alan suosion kasvaessa, VR-teknologiaa on alettu jo testaamaan muutamilla nettikasinoilla, vaikkakin tässä vaiheessa perinteinen, suosittuja kolikkopelejä tarjoava kasino onkin vielä huomattavasti yleisempi näky näillä markkinoilla.
Viihdeala onkin hyötynyt virtuaalitodellisuuden kehityksestä merkittävästi. VR-lasien välityksellä ei päästä enää ainoastaan pelaamaan erilaisia pelejä, vaan niiden avulla voidaan muun muassa nauttia konserteista suoraan kotoa käsin, matkustaa ympäri maailmaa tai liittyä osaksi elokuvan jännittävää seikkailua. Viihteen lisäksi lukuisat yrityksen ovat kyenneet optimoimaan VR-teknologian osaksi omaa toimintaansa, hyödyntäen sitä esimerkiksi uusien työtekijöiden kouluttamiseen, uusien tuotteiden testaamiseen sekä markkinointiin.
Vuosi 2021 ampaisi virtuaalitodellisuuden uuteen nousuun ja tämän kehityksen voidaan odottaa jatkavan kasvuaan myös kuluvan vuoden 2022 aikana. Tähän on tietenkin lukuisia eri syitä, joihin kurkistamme nyt hieman tarkemmin.
Laitteiston kehitys
Vaikka VR-laseja onkin ollut tarjolla jo pitkään, on niiden kehitys ottanut viime vuosien aikana valtavia harppauksia parempaan suuntaan. Kehityksen myötä markkinoille on tullut enemmän tarjontaa ja laitteiden hintataso on tullut alaspäin. Tämä mahdollistaa sen, että yhä useammat kuluttajat voivat hankkia itselleen VR-laitteistoa.
Vuoden 2022 aikana markkinoille on tulossa yhä useampia uusia tuotteita, kuten esimerkiksi Panasonicin lanseeraama MeganeX ja HTC Vive -ranneseurantalaite. Tarjonnan kasvun odotetaankin tuovan VR-laitteet yhä useampien kuluttajien käyttöön.
5G-verkon laajeneminen
Teknologian innovaatiot kulkevat monesti käsi kädessä. Entistä tehokkaamman ja nopeamman 5G-verkon laajeneminen jatkaa kasvuaan ripeää tahtia vuoden 2022 aikana, joka myös omalta osaltaan tukee VR-teknologian laajenemista kuluvan vuoden aikana.
Aiempaa nopeammat ja toimivammat yhteydet mahdollistavat entistä sujuvamman ja nopeamman käyttökokemuksen VR-teknologian parissa, jonka ansiosta esimerkiksi yhä useammat yritykset voivat kätevästi hyödyntää tätä teknologiaa osana liiketoimintaansa. Sujuvampi käyttökokemus myös rohkaisee yhä useampia kuluttajia nauttimaan tarjolla olevista tuotteista.
Tuotteiden kehityksen ja optimoinnin parantuminen
Kun suunnataan bisnesmaailmaan, yritysten VR-ratkaisuja on tullut tarjolle valtavasti kuluneen vuoden aikana ja niiden optimointi oman yrityksen tarpeisiin on nykyään todella helppoa. Erilaisten VR-palveluita tarjoavien yritysten määrä on kasvanut merkittävästi, jonka ansiosta niiden palvelut ovat useimpien yritysten saavutettavissa, sillä nykyään tällaisten palveluiden hinnat ovat melko alhaisia ja toiminnot erittäin kattavia.
Yhä useammat liiketoimintaa harjoittavat tahot ovatkin alkaneet kehittämään virtuaalitodellisuutta tarjoavia palveluitaan eteenpäin ja mikäli viime kuukausiin on katsominen, tämä trendi näyttää olevan ripeässä kasvussa.
VR-teknologia. – nykypäivä ja tulevaisuudennäkymät
Ennusteiden mukaan vuoden 2022 odotetaan olevan todellinen harppaus VR-teknologian kehityksessä. Tähän on monia syitä, aina laitteiden kehityksestä entistä nopeampiin verkkoyhteyksiin. Markkinoiden kehittyessä kyseistä teknologiaa kyetään hyödyntämään yhä useammilla osa-alueilla, jonka ansiosta VR-teknologia levittäytyy entistä enemmän kuluttajien ja liiketoiminnan käyttöön.
Jo viime kuukaudet ovat näyttäneet vahvaa kasvua ja kehitystä VR-teknologian parissa, kun yhä useammat tahot ovat alkaneet hyödyntämään sen tarjoamia mahdollisuuksia. On tietenkin mahdotonta ennustaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta oletettavasti tämä innovaatio tulee jatkamaan kasvuaan ja valloittamaan yhä useampia markkina-alueita lähikuukausien ja -vuosien aikana.