Lähes kaikki suomalaiset yritykset ovat pienyrityksiä – tarkalleen ottaen yli 90 prosenttia.
Niiden osuus maan bruttokansantuotteesta (BKT) on merkittävä, ja viimeisimpien tilastojen mukaan niiden osuus on noin 45 prosenttia.
Mahdollinen vaikutuksesi pienyrittäjänä saattaa tuntua merkityksettömältä joukossa, mutta olet uranuurtaja. Kuten monet muutkin, joiden organisaatioiden osuus on nyt lähes puolet taloudesta, olet motivoitunut ja valmis haasteeseen. Ja voit vaikuttaa tuohon prosenttiosuuteen pienellä sisulla ja kokeilemalla esimerkiksi starburst ilmainen versiota.
Miksi perustaa yritys?
Ennen kuin aloitat yritystoiminnan, sinun on oltava varma, että tämä tie on sinua varten. Saatat haluta johtotehtävän, joustavat työajat ja työtä alalla, josta olet innostunut – eikä sinun tarvitse olla yrittäjä tehdessäsi näitä asioita. Ehkä uuden työpaikan löytäminen on sinulle parempi vaihtoehto.
Saatat kuitenkin myös pitää ajatuksesta kehittää uusi tuote tai palvelu, joka innostaa ja hyödyttää positiivisesti ihmisiä ympärilläsi. Tuon tuotteen tai palvelun toteuttaminen on riittävä syy perustaa yritys tai ainakin tutkia vaihtoehtoa ja päättää, onko se kannattavaa. Siksi on tärkeää tehdä tutkimusta ja tietää, mihin olet ryhtymässä, ennen kuin sijoitat aikasi – ja todennäköisesti myös rahasi.
Pitäisikö sinun siis perustaa oma yritys? Jos ajatus kiehtoo sinua, ainoa tapa vastata kysymykseen on käydä läpi muuttujat ja syventyä tavoitteisiisi. Näin voit tutkia yrityksesi toteutettavuutta, kohderyhmää ja taloudellisia mahdollisuuksia.
5 asiaa, jotka on otettava huomioon yritystä perustettaessa
Yrittäjäksi ryhtyminen on jännittävä liike, joka voi muuttaa elämäsi. Mutta koska menestysluvut eivät ole kovin suotuisia – 65 prosenttia pienyrityksistä epäonnistuu ensimmäisten 10 vuoden aikana – sinun kannattaa suunnitella huolellisesti.
Tässä on yhdeksään keskeiseen vaiheeseen jaoteltuna, mitä on hyvä tietää ennen yrityksen perustamista.
1. Löydä markkinarako
Menestyvät yritykset tarjoavat tuotetta tai palvelua, jolla on tilaa markkinoilla. Muuten kuluttajat eivät osta sitä, eivätkä sijoittajat osallistu siihen.
Tee markkinatutkimusta selvittääksesi, mitä yrityksesi tulisi tarjota. Jos sinulla on jo jokin konsepti, kuten uudenlainen ohjelmisto, ota selvää, onko sitä jo olemassa. Vastaavanlainen teknologia-alan startup-yritys saattaa olla jo olemassa, ja sinun on määritettävä, mitkä ominaisuudet erottavat tuotteesi muista.
Sama logiikka pätee fyysisiin tuotteisiin tai kivijalkamyymälöiden, kuten kauppojen ja ravintoloiden, liikeideoihin. Jos harkitset italialaisen ravintolan avaamista kaupungissasi, varmista, että sinulla on ainutlaatuinen tarjonta, joka erottuu vastaavista paikoista. Kaikissa italialaisissa ravintoloissa on pastaa, mutta vain yksi tarjoaa ehkä mustekalanmuste-erikoisannoksen – ja tämä ainutlaatuinen ruokalaji erottaa sinut muista.
2. Tunne yleisösi
Sinulla on voittava liikeidea. Tämä on vankka ensimmäinen askel. Mutta ennen kuin aloitat liiketoimintasi, määrittele kohdeyleisösi ja varmista, että he ovat tavoitettavissa. Jos haluat perustaa nuorille aikuisille suunnatun putiikin, varmista, että tämä väestöryhmä on olemassa ja että sillä on ostovoimaa maantieteellisellä alueellasi.
Kun olet päättänyt, kuka on kohdeyleisösi, tutki sen tarpeita ja ostotrendejä. Ei kannata myydä pukuhousuja, jos asiakkaasi haluavat farkkuja. Yleisön tunteminen auttaa myös määrittelemään yrityksesi ilmeen ja tunnelman ja markkinoimaan tarjontaasi asianmukaisesti.
3. Opi, miten rekisteröidä yrityksesi
Tämä on tekninen osa. Sinun pitäisi päättää yrityksesi oikeudellinen rakenne, kuten osakeyhtiö tai yksityisyritys. Sitten sinun on luettava rekisteröintiin liittyvät määräykset ja vaiheet, kuten yhtiöittäminen, työnantajan tunnistenumeron (Y-tunnus) pyytäminen ja tarvittavien toimilupien hankkiminen.
Monet näistä standardeista vaihtelevat maittain, joten muista tutkia paikalliset säännöt. Jos suhtaudut vakavasti yritykseesi, on hyvä valinta ottaa yhteyttä lakimieheen, joka auttaa sinua prosessin läpiviemisessä, etenkin kun on kyse osakeyhtiöistä.
4. Kirjoita liiketoimintasuunnitelma
Kun sinulla on hyvä käsitys markkinaraosta, yleisöstä ja rekisteröintirakenteesta, laadi liiketoimintasuunnitelma. Tämä asiakirja ohjaa päätöksiä ja vahvistaa puheaiheita, kun esittelet asiaa sijoittajille ja lainanantajille.
Liiketoimintasuunnitelmissa on yleensä muutama eri osa:
- Liiketoiminnan kuvaus
- Tiedot kohdemarkkinoista ja kilpailusta
- Menetelmät palvelujen mainostamista varten, kuten markkinointisuunnitelma.
- Toiminnalliset menettelyt
- budjetointitiedot, kuten taseet ja tilinpäätökset.
5. Yrityksen nimi ja tuotemerkki
Kun olet määritellyt tarjouksesi ja yleisösi, luo brändi. Aloita mieleenpainuvalla toiminimellä ja varmista, ettei kukaan muu käytä sitä. Tämä on erinomainen hetki varmistaa myös verkkotunnuksesi, jotta muut yrittäjät eivät nappaa sitä ennen kuin voit aloittaa toimintasi.
Aloita sitten brändiohjeiden luominen. Kehitä logo tai palkkaa ammattitaitoinen graafinen suunnittelija avuksesi. Päätä brändin värit, fontit ja ääni ja dokumentoi nämä valinnat, jotta voit markkinoida yritystäsi samalla tavalla kaikissa myyntipisteissä. Uusien työntekijöiden tai kolmansien osapuolten on myös tiedettävä, miten brändi esitellään oikein.