Kun mietitään karaokea, kovin monella ei tulisi mieleen, että sen ympärille voisi rakentaa yrityksen, joka on yksi tämän hetken kuumimmista Suomesta ponnahtaneista startupeista. Karaoken striimauspalvelu Singa on kerännyt pääomasijoittajilta 4,4 miljoonaa euroa, suurin osa siitä on kerätty jo vuoden 2018 lopussa.
Sijoittajien joukossa on monia tunnettuja suomalaisia artisteja, kuten Pyhimys, Teflon Brothers, Mokoma, Stam1na, Pikku G sekä JVG:n perustama levy-yhtiö PME Records. Mukana on myös suurempia pääomasijoittajia, jotka sijoittavat lupaaviin startupeihin. Singan perustaja, toimitusjohtaja Atte Hujanen tunnetaan yhtenä Slushin perustajista. Liiketoimintansa Singa on aloittanut jo vuonna 2015. Startup yritykset tarvitsevat aina alkuvaiheessa lainarahaa toimintansa rahoittamiseen ennen kuin he alkavat saamaan rahaa sijoittajilta.
Mikä Singan ideana sitten on? Parhaiten sitä kuvailee ilmaisu ”karaoken spotify”. Kuukausimaksulla tilaaja saa itselleen karaokekirjaston, jossa on tällä hetkellä tarjolla noin 100 000 kappaletta. Palvelu on saatavilla sekä yksityishenkilöille että yrityksille, toisin sanoen karaokebaareille ja tapahtumajärjestäjille. Tavalliselle kuluttajalle kuukausimaksu on edullisempi kuin yritysasiakkaille.
Singan tulot perustuvat kuluttaja- ja yritysasiakkailta kuukausittain veloitettaviin tilausmaksuihin, joilla asiakkaat saavat rajattoman pääsyn Singan sovellusten kautta jaeltaviin karaokekatalogeihin.
Singa maksaa asiakkailta tilausmaksuina saamistaan tuotoista korvauksia musiikin julkaisuoikeuksien omistajille (sanoittajat, säveltäjät, julkaisijat, tekijänoikeusjärjestöt) ja (alkuperäisten äänitallenteiden osalta) esiintyville taiteilijoille sekä levy-yhtiöille.
Singaa markkinoidaan ”karaoken spotifyna”, sillä sen ajatuksena on tarjota kuluttajille ja ravintoloille digitaalinen laulukirjasto, jota voi käyttää laitteesta riippumatta – kuten Spotifyta musiikin kuuntelussa tai Netflixiä elokuvien ja tv-sarjojen katselemiseen. Matkaa samanlaiseen suosioon on toki vielä paljon, maailmanlaajuinen karaokemarkkina on todella suuri, sen arvon arvioidaan olevan noin 15 miljardia dollaria. Muun muassa Japanista löytyy Tokion pörssiin listattuja karaokeyhtiöitä, mutta ne toimivat edelleen analogisessa maailmassa, joten ne alkavat olemaan vanhanaikaisia ja kuluneita. Singa tuokin tervetulleen tuulahduksen tähän, eikä karaokebaareissa tarvitse enää laulaa vanhojen VHS-videoiden tai DVD-levyjen mukana.
Vaikka Singassa päällimmäisenä onkin perinteinen karaokelaulaminen, tarjoaa sovellus myös muita mielenkiintoisia ominaisuuksia. Osassa lauluja on mukana nuottiviivasto, jolloin laulaja voi mikrofonin avulla nähdä, kuinka hyvin hän osuu nuotteihin. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan kerätä itselleen pisteitä, sillä sellaista ominaisuutta ei sovelluksessa ole mukana. Ainakaan vielä.
Pohjoismaat ja Iso-Britannia ovat olleet Singan päämarkkinat, ovet ovat kuitenkin avoinna tällä hetkellä 13 maahan. Tällä 30 henkilö tällä hetkellä työllistävää yrityksellä on suuret tavoitteet, sillä maailmalta ei löydy toista samanlaista startupia, joka tekisi töitä karaoken digitalisoimisen parissa. Singan liikevaihto on kasvanut jokaisena vuonna palvelun julkaisemisesta lähtien, myös globaalin pandemian aikana.
Singa on juuri aloittanut toimintansa Pohjois-Amerikan markkinoilla, mikä on alueen monimutkaisten lisensointi- ja tekijänoikeusmekanismien takia merkittävä virstanpylväs. Uudella rahoituksella Singa pyrkii ensisijaisesti nopeuttamaan täysimittaista kaupallista julkaisua Yhdysvaltojen markkinoilla.
Artisteilla, levy-yhtiöillä ja musiikin kustantajilla on elintärkeä rooli karaoken mahdollistamisessa, mutta tähän saakka karaokesta saadut korvaukset ovat jääneet pieniksi. Singa korjaa rikkinäisen mallin tarjoamalla musiikkialalle tulonlähteen ja täysin uudenlaisen tavan artisteille olla yhteydessä faniensa kanssa. Singa on ainutlaatuisessa asemassa kehittyä maailman suurimmaksi brändiksi monen miljardin dollarin arvoisella globaalilla markkinalla— tuoden samalla lisää laulua maailmaan.
Vähän karaoken historiaa
Karaokesta tuli kansainvälinen ilmiö jo muutamassa vuosikymmenessä sen jälkeen, kun ensimmäinen karaokelaite keksittiin 50 vuotta sitten. Karaoken suosio on kasvanut, mutta alalla ei ole tehty juurikaan uusia innovaatioita sen jälkeen, kun VHS, laserlevyt, CD-G, DVD ja muut Z-sukupolvelle täysin vieraat formaatit oli keksitty.
Spotifyn ja Netflixin kaltaiset palvelut ovat kouluttaneet kuluttajat vaatimaan laadukkaita digitaalisia viihdekokemuksia kaikilla laitteilla.
TikTok ja muut lip sync -periaatteella toimivat mobiilisovellukset ovat tuoneet markkinoille uusia tapoja nauttia laulusta sekä luoneet kasvavan kysynnän täyden karaokekokemuksen tarjoavalle palvelulle.
Karaokeala on digitalisaatiossa samassa vaiheessa kuin missä musiikkiteollisuus oli iTunesin julkaisun jälkeen, mutta ennen Spotifyn kaltaisten palveluiden suosiota. Toiminta perustuu edelleen pitkälti digitaaliseen lataukseen. Nykyiset verkkopalvelut tarjoavat vain videotiedostoja, eikä hallitsevaa suoratoistopalvelua ole vielä löytynyt. Singa muuttaa kaiken tämän yhdellä kertaa, koska yrityksessä uskotaan, että laulajat ja koko ala ansaitsevat parempaa kuin mitä aikaisemmin on ollut tarjolla. Karaoken suosio ja karaokemarkkinat ovat kasvaneet vuosi vuodelta.
Toisin kuin muut alan palvelut, Singa ei käytä mitään aiempia tiedostomuotoja tai videota. Yritys on kehittäneet oman teknologian, joka muuntaa yksittäiset tiedostomuodot erilliseksi dataksi, mukaan lukien audio-, sana-, ajastus-/synkronointi- ja taustakuva-/videodata. Tämän jälkeen kaikki käännetään optimoiduksi striimauskokemukseksi, joka toimii millä tahansa näytöllä ja alustalla.