Jo nykyisellään yrityksen markkinointitavat ja -kanavat ovat melkoisessa muutoksen piirissä, mutta kymmenen vuoden sisällä tilanne voi muuttua vielä enemmän. Täten voimme sanoa, että 2020-luku tulee olemaan markkinointialan yksi haastavimmista, koska se tarkoittaa sitä, että aiemmat opit ja tiedot tulisi melkeinpä unohtaa ja keskittyä uusiin keinoihin sekä tekniikoihin.
Merkittävin tekijä tässä yhtälössä on alfa-sukupolvi, joka on 10 vuoden sisällä täysi-ikäinen. Heistä on tulossa suurin yhteisö koko ihmiskunnan historiassa, joten alfojen ymmärtäminen on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Unohda siis milleniaalit ja z-sukupolvet, alfat ovat lähitulevaisuden suunnannäyttäjiä!
Keita alfat ovat?
Alfoiksi kutsutaan heitä, jotka ovat syntyneet vuosien 2010 ja 2024 välillä. He seuraavat sukupolvien listassa z-sukupolvea. Ennusteiden mukaan vuoteen 2025 mennessä alfa-sukupolven edustajia tulee olemaan maapallolla yli kaksi miljardia, joka on suurin sukupolvi aikoihin. Etenkin Kiina, Intia ja Indonesia tulee olemaan suurimpia alfojen kotimaita.
Teknologisesti he tulevat olemaan kaikkein teknologiataitoisin ja verkostunein sukupolvi tähän mennessä. He ovat nähneet älypuhelimet jo synnytyssairaalassa ja kasvaneet niiden ympäröimänä.
Netti, älylaitteet ja mobiilitekniikka on heille luonnollisia osia arkea.
Aikuisina heidän uskotaan olevan sosiaalisia, liikkuvaisia ja etenkin kansainvälisiä. Heitä eivät rajoita maiden rajat silloin kun he haluavat opiskella tai työskennellä. He voivat nauttia yksilöllisyydestä. He ovat myös ihka ensimmäinen sukupolvi, jotka ovat syntyneet ja eläneet koko elämänsä digitaalisessa maailmassa ja keskellä sosiaalista mediaa.
Tulevaisuuden markkinointistrategian osat
Kymmenen vuoden sisään voit unohtaa vanhat markkinointimixit ja keskittyä neljään täysin uuteen markkinointialueeseen, jotka tulevat toimimaan suurimpina markkinointistrategian osina.
Eksklusiivisuus
Alfat haluavat yhä henkilökohtaisemman asiakaskokemuksen. Esimerkiksi nettikasinoiden tasolla se voi tarkoittaa henkilökohtaisia bonuksia. Lisäksi eksklusiiviset pelit, kuten bingopelit, tulevat kiinnostamaan aikaisempaa enemmän. Asiakkaat tulevat etsimään lisäarvoa siitä, kuinka paljon yritys arvostaa asiakasta kuin siitä, onko sen hinnat alhaiset.
Tunnearvo
Ihmiset eivät tulevaisuudessa etsi pelkästään fyysisiä tuotteita, vaan he kaipaavat tarinoita ja tunnetta sen taakse. Se voi tarkoittaa interaktiivista asiakaskokemusta tai vaikkapa vastuullisuutta sekä ympäristön arvostamista tuotteen valmistuksessa sekä myynnissä.
Arvoperäinen ostoskäyttäytyminen tulee nimittäin lisääntymään nykyisestään ja ihmiset ovat tietoisempia yritysten taustoista ja valmistuksesta. Lisäksi tuotteen ostamisen sijaan markkinoinnissa tullaan korostamaan tunteita, joita tuotteen käyttäminen aiheuttaa.
Kokemus
Tuotteen tulee korvaamaan kokemus. Itse asiakaskokemuksesta tulee suurin markkinointiase, joka korostuu varsinkin digitaalisten yritysten tapauksessa. Tulevaisuuden asiakaskokemus alkaa tuotten hausta ja jatkuu eri vaihtoehtojen vertailuun, miettimisaikaan ja päättyy itse ostotapahtumaan, jonka jälkeen tuotetta käytetään kuukausia tai vuosia.
Yritykset joutuvat siis keskittymään kokonaiseen asiakaskokemuksen kiertoon enemmänkin kuin itse tuotteeseen, jos he haluavat luoda myyntiä. Etenkin nettiyrityksille se tarkoittaa toimivaa käyttöliittymää tai sovellusta, jota ilman ne eivät pysty tekemään yhtään myyntiä.
Vuorovaikutus
Yritykset joutuvat tulevaisuudessa keskittymään useaan viestintäkanavaan samanaikaisesti. Ihmiset tulevat nimittäin etsimään tietoa tuotteesta monesta tietolähteestä. Samalla nettimainontaa tullaan yksilötasolla hillitsemään mainoksenesto-ohjelmilla, joten se ei tule olemaan riittävää.
Yrityksen tuote täytyy olla siis näkyvillä ja koettavissa monella eri kanavalta: omalta nettisivuilla, sosiaalisen median kautta, yhteistyökumppanien avulla tai jopa Youtubessa.
Digitaalisen näkyvyyden rinnalle tarvitaan myös fyysiset yhteistyökumppanit ja myyntiverkosto.
Yritys joutuu siis panostamaan jokaiseen tämän ketjun osioon, jotta asiakas kokee parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen jokaisella kanavalla. Se kattaa tuotteen esittelyn ja myynnin lisäksi myös avun ja opastuksen sen käyttöön.
Uusi markkinointimix sopii kaikenlaisille yrityksille
Vaikka ensikuulemalta uudet markkinointitavat tuntuisivat vaativan paljon rahaa ja työtä, se ei kuitenkaan aina välttämättä ole tarpeellista. Luovuus ja asiakaskunnan ymmärrys ovat tärkeimpiä ainesosia minkä tahansa tulevaisuuden yrityksen markkinoinnissa.