Starbucks antaa asiakkaiden tuoda taas omat puhtaat uudelleen käytettävät mukinsa kahviloihin 22.6. alkaen. Maailmanlaajuinen kahvilajättiläinen kielsi omat kupit hetkellisesti COVID-19-leviämisen yhteydessä. Nyt yritys sallii taas ihmisten hakea juomia omiin astioihinsa.
Noin 80% Starbucksin juomista otetaan mukaan. Seattlelainen kahvilaketju on sitoutunut vähentämään jätteitään puolella vuoteen 2030 mennessä.
Kuppiongelma on yksi Starbucksin suurimmista ongelmista. CNN uutisoi yrityksen käyttäneen 30 vuotta yrittäen löytää vihreämmän vaihtoehdon heidän logollaan varustetulle pahvimukille, joka on kuin brändin mainostaulu. Raporttien mukaan Starbucks käytti 3,85 miljoonaa pahvikuppia kuumille juomille pelkästään vuonna 2017.
Pandemian ensimmäisten kuukausien aikana, kun ensimmäinen Yhdysvaltojen tapaus oli todettu tammikuussa 2020 Washingtonissa, terveysalan asiantuntijat eivät olleet vielä varmoja siitä, kuinka virus leviää. Koska pelkona oli viruksen leviävän virukselle altistuneita pintoja koskemalla (kahvikupit ja muut astiat), monet yritykset vaihtoivat kokonaan kierrätettäviin astioihin.
Nyt tiedetään, että SARS-CoV-2 leviää lähinnä ilmassa kulkevien partikkelien ja hengitysteiden eritteiden kautta. Eli maski on välttämätön osa uusien tapausten välttämistä. Pinnoilta leviävä virus on matala riski.
Starbucks sanoo, että he ovat testanneet laajasti uusia toimintatapoja ympäri maailmaa, että uudelleen käytettävien kuppien käyttöönotto olisi turvallista.
Yritys antaa 10 sentin alennuksen juomasta asiakkaalle, jolla on oma muki mukana. Uudelleen käytettäviä kuppeja ei hyväksytä autokaistalla.
Tänä keväänä yritys aloitti kaksi kuukautta kestäneen pilottiprojektin Seattlessa. Sen aikana asiakkaat saivat ”lainata” mukin, josta piti maksaa $1 pantti. Mukit palautettiin tiettyyn paikkaan tai kierrätettiin paikallisen jäteyrityksen Ridwellin kautta. Palautetut kupit steriloitiin ja otettiin käyttöön uudestaan. Kokeilu loppui toukokuun lopussa.
”Se meni todella hyvin ja näimme vahvan osallistumisen asiakkailta,” sanoi Starbucksin tiedottaja sähköpostitse. Yritys määrittelee pilotista opittua, että he voivat ottaa ohjelman käyttöön ja jatkaa yrityksen kehitystä tulevaisuutta kohti.